Waar gaan we voor?

Iedere dag beleef je wel 20 emoties of meer. Je bent blij, verdrietig, treurig, opgelucht, bang, nerveus, enthousiast, ontroerd, boos, gegeneerd, ontevreden, ongerust, smachtend, teleurgesteld etc.

Toch heeft iedereen een favoriete emotie die je onbewust gekozen hebt als je basis emotie. Deze emotie voelt comfortabel aan en je kent ieder hoekje van deze gemoedsaandoening en het loont om hier in te zitten. Het plekje is vertrouwd en je bent hier in gegroeid.

Ik zal een voorbeeld geven: Bert is een man van 35 jaar en het leven loopt niet zoals hij gehoopt had. Hij heeft geen relatie en zijn werk is te zwaar. Zijn comfortabele emotie is een beetje depressief (donkere wolken boven zijn hoofd), het is geen echte depressie maar hij voelt zich depressief. Als Bert in dit gevoel zit wordt hij (onbewust) beloond. Hij wordt beloond door aandacht en liefde van zijn familie en hij wordt beloond op zijn werk door zijn collega’s die een arm om hem heen slaan. Hij heeft aandacht als hij praat over zijn problemen en mensen willen hem helpen of troosten. Deze emotie is hem dus veel waard. Hij zal niet snel deze emotie verlaten.

Even voor de duidelijkheid, Bert is niet echt depressief maar voelt zich wel zo.

Depressiviteit is een groot probleem voor onze volksgezondheid. Depressiviteit staat al jaren in de top 5 van hoogste ziektelast, ziektekosten en is een van de grootste veroorzakers van arbeidsverzuim. Ongeveer 20 procent van de volwassen Nederlanders (18/64 jaar) krijgt ooit te maken met depressiviteit.

Als je bewust wordt van het kunnen schakelen tussen diverse gevoelens, het bewust kiezen van een ander gevoel, zal er een wereld voor je opengaan.

Probeer het maar eens, hoe voel je je op dit moment?

Denk eens aan het moment in je leven dat je echt trots was op jezelf, er is vast een moment geweest waarop je iets bereikte waar je hard voor gewerkt had. Een diploma uitreiking, een sport moment, een grote klant die je binnenhaalde, toen je eindelijk die belangrijke knoop doorhakte etc.

Ga eens terug naar dat moment, neem eens echt de tijd. Kan je nog terug gaan naar hoe je je toen voelde? Gegarandeerd dat er nu iets in je gezicht veranderd!

Het schakelen tussen emoties kan je dus zelf, maar hoe zorg je ervoor dat dit iets blijvend is? Waar gaan we voor? Het klinkt misschien heel simpel en voor sommige mensen is dat het ook, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Soms weet je gewoon niet meer beter en voelt het alsof je acteert om naar een andere gemoedsaandoening te gaan. Hoe maak je van dit blije moment een blijvend gevoel?

Uiteraard wil ik je hierbij helpen. Stuur mij eens een mailtje met wat jouw basis emotie is en of je je daar prettig bij voelt. Ik kijk uit naar je reactie!