Kan ik u helpen? Kunt u het vinden? U kijkt even?

Mensen die in een winkel werken moeten dit herkennen als een gesloten vraag waar je eigenlijk niet ver mee komt. Het antwoord op deze vragen is ja of nee en hiermee kom je niet tot een gesprek.

Laatst was ik bij een drogist en er stapte een meisje op me af en ze vroeg heel zelfverzekerd en toch behulpzaam aardig: ‘Waarmee kan ik u helpen?’ Meteen kwam er een duidelijk antwoord uit mij waarin ik aangaf waar ik naar op zoek was. Als ze had gevraagd: ‘Kan ik u helpen?’ Dan had ik geantwoord met: ‘Nee hoor, ik kijk even.’

Even voor de duidelijkheid, een open vraag begint met wie, wat, waarom, waarvoor, hoe, in hoeverre, etc.

Sommige medewerkers geven pas in een één op één gesprek aan dat ze het lastig vinden om mensen aan te spreken of om meer producten te verkopen. Alsof het iets erg is. Mensen komen in een winkel over het algemeen om iets te kopen en vinden dat ook leuk!

Hoe pak je het aan? Ten eerste moet je wel houden van je vak, anders is het misschien tijd voor iets anders.

In een notendop:

  • Wees gewoon jezelf en zorg dat je enthousiast bent over de spullen die je verkoopt.
  • Stel de juiste vragen aan de klant zodat je weet wat zijn smaak is of voor wat voor een gelegenheid het is.
  • Stel de klant centraal en ga niet alles over jezelf vertellen (tenzij een klant iets aan je vraagt), mensen praten graag over zichzelf en vinden het ook leuk als je dingen vraagt.
  • Toon oprechte interesse. Rijg eens een gave riem door die broek die je klant aan het passen is.
  • Vraag nadat het laatste artikel gepast is of hij nog onder T-shirts of sokken nodig heeft, dit is niet vervelend maar zie het als meedenken met de klant.

Laat ik wel eerlijk zijn dat ik de bijverkoop bij een tankstation (‘pomp 3? wilt misschien ook nog 2 rolletjes mentos voor een euro?’) echt voor verbetering vatbaar vind.

Zoals sommige van jullie misschien wel weten is dit “zeg maar echt mijn ding”, dus mochten jullie hulp nodig hebben…

Don’t hesitate, don’t be shy, contact me!