Je kent het wel, je loopt een winkel binnen en het personeel is zo druk met elkaar dat ze jou (de klant niet zien). Geen begroeting, geen knikje, niets…

Je loopt al zoekend de winkel door en niemand die je gaat helpen of je vragen stelt waar je precies op zoek naar bent. Resultaat is dat je vaak met lege handen en een vervelend gevoel de winkel weer verlaat.

Waarom is het toch zo moeilijk om gemotiveerde en klantgerichte medewerkers te vinden?

Of is het juist dat die medewerkers er wel al zijn maar niet gemotiveerd meer zijn of gewoonweg niet goed begeleid worden?

Ik geloof in de lol van verkoop en de drive van juist advies. Wees eerlijk tegen je klant zodat het niet een eenmalig bezoek is maar een klant die de komende jaren klant van je blijft. Vertroetel iemand zoals je zelf behandeld wil worden. Probeer aan te voelen op welke manier je ,iedere klant op zich ,moet benaderen. Maak echt contact, kijk iemand aan en lach! Vraag, vraag, vraag en heb een beetje lef! Hoe meer informatie je hebt, des te sneller je kan schakelen als verkoper.

Een tijdje geleden was er een docu op de NPO over Maison de Bonneterie die haar deuren ging sluiten. In deze documentaire gingen ze ook oud-medewerkers op zoeken en ze vonden juffrouw Paula. Ik heb genoten van deze dame! Ze mocht weer even meedraaien in de winkel. Heerlijk om iemand te zien die na al die jaren nog steeds de passie had voor de verkoop en de lol vond in het adviseren van klanten. Een vakvrouw waar er volgens mij nog heel veel van rondlopen!

Mijn advies? Wees jezelf xxl!